Blauwe maandag

Eens waar, vandaag, zowel op z’n engels als in ‘t nederlands, want al hoef ik niet per se ‘s maandags te werken, boodschappen doen is noodzakelijk, en er hing nog een afspraak met de loodgieter mij boven het hoofd. Daarvan werd ik wonderbaarlijk verlost en ‘s middags heb ik uren geslapen met de beginnende pijn in de bijholten. Het gevolg was onvermijdelijk de rest van de dag koppijn, waarmee ik voornamelijk aan de buis heb gehangen. Nooit meer, hoop je dan.
Het weer was druilerig, midwinter (en kerst) nog niet lang geleden genoeg, de vooruitzichten somber,  ik lusteloos en miserabel, en had ik de afgelopen tijd weinig gedaan om met plezier op terug te kijken. Anderen deden het essentiële, of juist dingen niet, waarbij de vraag rees of ik er enige invloed op of bepalend aandeel in heb gehad.
Ik wil wel met de ironie afsluiten dat ik mij kan vinden in de conclusie dat een weekeinde weggaan plannen en voorbereiden het leukst is als je op het laatste moment besluit niet te gaan. Opluchting!

Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.

De vader van ‘blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.
Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Arnall werd in academische kringen overladen met kritiek, maar desondanks wijden veel grote kranten en andere media jaarlijks kritiekloos aandacht aan het fenomeen.

Volgens een persbericht van de Britse Mental Health Foundation is Arnalls formule:
Hierin is W een maat voor het weer, D voor de schulden, d voor het maandelijkse salaris, T voor hoelang geleden het kerst was, Q staat voor hoe goed men nog de goede voornemens volhoudt, M voor het motivatieniveau en Na voor het gevoel om actie te ondernemen. Er wordt niet aangegeven wat de eenheden van de variabelen zijn.
Verschillende media beschuldigden Arnall, die op het moment van publicatie werkzaam was bij de universiteit van Cardiff, ervan zijn naam aan de formule ‘verkocht’ te hebben. Volgens o.a. The Guardian was het hele persbericht, inclusief de formule, al geschreven door een PR-bureau in opdracht van Sky Travel. Om geloofwaardigheid aan het bericht te hangen, boden ze verschillende academici geld aan om hun naam aan de formule te verbinden. Korte tijd later distantieerde de universiteit van Cardiff zich in de Britse media van Arnall.
Ook inhoudelijk kreeg het bericht veel kritiek. Zo ontbreekt elke verklaring voor hoe de formule is samengesteld, en meet de formule niet in de grootheid ‘tijd’.
Arnall heeft ook andere formules gepubliceerd, onder andere voor de “gelukkigste dag van het jaar” en om te berekenen hoe leuk een weekendje weg is. Ook deze formules missen elke wetenschappelijke en logische basis; zo is, volgens Arnall, een weekendje weg het leukst als je niet gaat.
Bron: wikipedia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.